Sivut

keskiviikko 10. heinäkuuta 2013

Vesikefir ja pari sanaa hapatetuista ruuista

Kerroin aiemmassa postauksessa vesikefir-hankinnastani. Päätin testata alkuun mahdollisimman yksinkertaista reseptiä, ja päädyin siementen herättelyn jälkeen tekemään ensimmäisen satsin yksinkertaisesti veteen ja täysruokosokeriin. Vesikefirin siemenet toimivat periaatteessa lähes missä tahansa sokeripitoisessa vesipohjaisessa nesteessä, joka ei vahingoita kefirin siemeniä. Esimerkiksi mehut ja kookosvesi toimivat hyvin, ja näitä pitääkin joskus testata. Sitrusmehut voivat olla turhan ronskeja ja vahingoittaa siemeniä, ja samaten hunaja antibakteeristen ominaisuuksiensa vuoksi on makeutuksessa huono idea.

Veden, sokerin ja kefiirin siementen yhdistämisen jälkeen keitoksen annetaan seistä rauhassa 24-48 tuntia. Purkin suu pitää peittää huolellisesti, sillä varsinkin näin kesä-aikaan sokeripitoinen ja käyvä neste houkuttaa äkkiä purkin täyteen kärpäsiä. Parissa vuorokaudessa nesteen väri vaalenee sekä sinne ilmestyy pieniä kuplia, jotka kertovat käymisprosessin pyörivän hyvällä tahdilla.

2013-07-07 09.58.06
Oikealla sokerivesi valmiina käymään, vasemmalla valmis vesikefir. Sisältö on täysin sama,
mutta huomaa käyneen kefirin vaaleampi väri.

2013-07-07 10.24.12
Pohjalla kefirin siemenet ja päällä huppu.
Ensimmäinen satsini kävi 48 tuntia, jonka jälkeen poistin siemenet ja laitoin ne uuteen satsiin. Valmiista juomasta jätin osan hiilihapottumaan suljettuun astiaan, ja osasta tein itselleni drinksun sitruunamehun ja jäiden kanssa.
2013-07-07 11.17.04
Vesikefiiriä ja sitruunamehua.
Maun osalta en oikein tiennyt mitä odottaa, ohjeissa ja resepteissä kun pyöri ainoastaan sana "tasty". Olihan se maistuvaa; täysruokosokerista tehty ja sitruunamehulla maustettu kefir oli ihan kuin simaa! Hyvää, joskin sokeriin tottumattomalle aika makeaa. Seuraavaa satsia käytän 72 tuntia - pidempää aikaa ei suositella, jotta kefirin siemenet eivät näänny nälkään sokerin huvetessa liemestä.

Testailu jatkukoon. Mietteissä on kookosvesikefir ja omenamehukefir (tulisko tästä niinku siideriä?). Olen käyttänyt probiootteja kapselimuodossa satunnaisesti, mutta mieluiten pitäisin niiden sijaan hapatettuja ruokia jatkuvassa käytössä. Minulla ei ole mitään vatsaongelmia, joten en nää jatkuvalle probioottilisäravinteiden käytölle tarvetta. Hapatetut ruoat sen sijaan ovat ruokaa, ja sisältävät muitakin ravinteita probioottien lisäksi. Virossa käytin maitokefiriä ja hapankaalia, mutta Suomesta en ole löytänyt maitokefiriä, enkä omaan suuhuni maistuvaa hapankaalia (olen ronkeli). Kimchin tekoa aion kokeilla joku päivä, reseptikin on valmiina. Kookosjogurtti on pöydällä valmiina tekeytymässä. Tavallinen jogurtti ei jostain syystä pysy jatkuvassa käytössä, vaikka sitä silloin tällöin testailenkin. Virossa tavalliset hapankurkut ovat maailman oksettavin elintarvike, enkä voi sietää edes niiden hajua, joten ne ovat poissa laskuista. Mitä muita hapantuotteita olette kokeilleet? Periaatteessa mitä tahansa kasviksia voisi itse hapattaa. Esimerkiksi hapanporkkanat ei kuulosta musta huonolta idealta.

Uskon monipuolisen hapatettujen ruokien käytön tukevan suoliston monimuotoista mikrobistoa hyvällä tavalla. Ultrapuhdas ruokamme ei nykyään muuten sisällä yhtä paljon bakteereita ja pieneliöitä, kuin mitä ruuassa on joskus ennen ollut - niin hyvässä kuin pahassa. Vatsaongelmaisille suosittelisin hapatettujen ruokien lisäksi (mikäli maha niitä kestää) silti päivittäistä laadukasta probioottivalmistetta.

2 kommenttia:

  1. Kiitos hyvistä pöpö-postauksista! Pitääpä itsekin kokeilla näiden kefirien valmistusta :) Pakko nyt tyhmänä vielä kysyä, että mitä tuolle sokerille tapahtuu prosessin aikana, jääkö sitä jäljelle valmiiseen juomaan? Sanoit että juoma oli lopuksi aika makeaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kysymys! Itsekin mietin tätä, kun aloin puuhaamaan vesikefiriä, sillä koitan pitkälle välttää kaiken sokeripitoisen juomista. Jonkun verran sokeria valmiiseen juomaan jää, mutta suurin osa "syödään" pois bakteerien ja hiivojen käymisen aikana. Samoin tapahtuu esim. viinin käymisessä.

      Tällaisen vastauksen löysin tuolta kefiirisivuilta:

      Q. How much sugar does finished water kefir contain?

      A. While certainly variation will exist between batches, generally speaking approximately 20% of the sugar you start with will remain following a 48- hour culturing process and almost all that sugar will have been converted to fructose from its original glucose-fructose state. Therefore if you use our recommend ratio of 1/4 cup sugar to 1 quart water, the finished kefir will contain approximately 1.4% fructose.

      Poista